Morgenmad og vitamintilskud

18. juli 2010

Alder:
14 mdr.

Morgenmad og vitamintilskud

Kære Helen,

Vores datter er temmelig madglad og stort set altspisende - bare ikke om morgenen.

Hun bryder sig absolut ikke om havregrød eller øllebrød, og vi er endt med at give hende en trekornsgrød fra en økologisk/biodynamisk producent. Grøden indeholder rismel (70%), hirse (20%) og majsmel (10%) og tilskud af B1-vitamin. Vi laver den på ren sødmælk, da hun pga. astmatisk bronkitis har stadig skal fedes lidt på for at holde sin vækstkurve. Ofte kommer der lidt frugt eller bær ovenpå. Og det kombination elsker hun!

Jeg synes blot, at det er en "babygrød", og tænker at hun burde få noget andet, "rigtig" morgenmad. Vi har prøvet med yoghurt naturel med frugt og lidt havregryn i, men hun spotter straks ...

Annonce

... havren og bryder sig ikke om det. Yoghurt er ellers et hit som eftermiddagsmad.

Hun bliver jo nok ikke ved med at være morgenkræsen og foretrække sin babygrød - måske er hun blot småtspisende tidligt på dagen, som sin mor ;-) Men jeg vil nu alligevel gerne have din mening om lødigheden af hendes aktuelle morgenmad, og evt. forslag til noget andet, vi kan prøve at servere.

Hun får i øvrigt morgengrøden ved 7-tiden, og så frugt og brød i vuggestuen kl. ca. 9.

Et tillægsspørgsmål:

Jeg hørte, at man nu anbefaler D-dråber til to års alderen. Vi giver vores datter en knust multivitamintablet på grøden om morgenen, men hun får nok ikke altid det hele med. Bør vi supplere med D-vitamin?

På forhånd tak.

Venligst,
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi